TECH’NC ON BOARD
Hoe kunt u uw kosten direct verlagen ?
We bevestigen een kleine dubbele aluminium structuur aan de achterkant van de tractorcabine. In de ene, de waterstofproductiemodule en in de andere de watertank.
Zonder de motor aan te raken (en dus zonder de garantie van de fabrikant te wijzigen), wordt het voertuig op afspraak in maximaal 3 uur uitgerust. De gevolgen zijn aanzienlijk, maar vooral onmiddellijk:
- Vermindering van het verbruik,
- Vermindering van vervuilende stoffen,
- Eliminatie van stollingsproblemen in verband met het gebruik van additieven,
- Continu onderhoud van de interne zuiverheid van de motor: klepzitting, injectorkop, ringelasticiteit, PAF, katalysator, EGR-klep, uitlaatleiding, enz.
Een directe en spectaculaire financiële besparing in brandstof (van 4 tot 10%) getest in het veld en in reële omstandigheden.
Een echte vermindering van uw ecologische voetafdruk en een enorme extra financiële besparing dankzij de betrouwbaarheid van de mechanische elementen door het vermijden van het onnodig vervangen van onderdelen tegen buitensporige kosten! Een eenvoudig voorbeeld: deeltjesfilters!
Voordelen van waterstofbehandeling
Waterstof maakt de verbranding compleet en leidt tot een beter motorrendement
De waterstof heft de schaaldeeltjes op in een scherpe explosie...
De waterstof, na verbranding bij zeer hoge temperatuur, pyrolyseert het roet in alle elementen van de uitlaat.
Beter rendement, dus lager brandstofverbruik
Minder schaal betekent minder wrijving en mechanische belasting.
De roetfilter en alles wat vuil kan worden, blijft schoon en verhoogt de betrouwbaarheid van het voertuig drastisch.
Waterstof maakt de verbranding compleet en leidt tot een beter motorrendement
Beter rendement, dus lager brandstofverbruik
De waterstof heft de schaaldeeltjes op in een scherpe explosie...
Minder schaal betekent minder wrijving en mechanische belasting.
De waterstof, na verbranding bij zeer hoge temperatuur, pyrolyseert het roet in alle elementen van de uitlaat.
De roetfilter en alles wat vuil kan worden, blijft schoon en verhoogt de betrouwbaarheid van het voertuig drastisch.
Laten we het over cijfers hebben!
Voer uw gegevens in de simulator in:
Het verminderen van je ecologische voetafdruk… eindelijk een financiële realiteit ?
Beter verbrande diesel, bespaarde diesel
Als je al veel hebt gedaan om het brandstofverbruik te verminderen, is een tweelitersprong naar achteren enorm. Maar dat is wat er gebeurt bij de internationale carrier Ninatrans, dankzij een nieuwe waterstoftechnologie die door TECH’NC op de markt wordt gebracht.
Toeval is soms goed. Het was door hun gedeelde passie voor mooie auto’s dat Benny Smets (CEO van Ninatrans) Eric van de Poele ontmoette. De voormalige F1-coureur en vijfvoudig winnaar van de 24 uur van Francorchamps lanceert via zijn bedrijf TECH’NC uit Louvain-la-Neuve een nogal revolutionair systeem en wist Ninatrans te overtuigen om het te testen.
F1 Technologie
De technische garantie van TECH’s NC wordt gegeven door Bruno Fochesato, een Franse motorfabrikant met een Ferrari-diploma. Op de 44-ton gingen we van 29,5 naar 27,5 liter, en op onze ecocombi gingen we van 34,5 naar 32 liter. Zijn TECH’NC-systeem maakt gebruik van gedestilleerd water om een stroom vochtige lucht te creëren die wordt geïoniseerd door een biochemische reactor van 200° te passeren. “De zo ontstane geïoniseerde waterstof wordt op natuurlijke wijze aangezogen tijdens de verbranding”. Het heeft tot gevolg dat de verbrandingstijd wordt verlengd en dat het aandeel van de brandstof dat daadwerkelijk wordt verbrand, toeneemt”, legt Eric van de Poele uit. Van 35% naar 60% reduceert dit ook de hoeveelheid geproduceerde NOx en fijnstof. We zijn bezig dit aspect te laten certificeren bij het CERT in Lyon. En bovendien is het bekend dat waterstof de motor reinigt. »
Tegelijkertijd wordt het injectieprofiel aangepast om het volume van de ingespoten brandstof te verminderen. Na het testen van prototypes van het systeem heeft Ninatrans nu 12 voertuigen uitgerust, waaronder de laatste met de definitieve versie.
Benny Smets: “We hebben gekozen voor voertuigen die gebruikt worden voor nationaal vervoer, omdat ze thuis altijd vollopen; deze voertuigen leggen gemiddeld 90.000 km per jaar af en we hebben nog geen technische problemen ondervonden met de 12 eTECH’NC ON BOARD systemen die zijn geïnstalleerd. En als het op consumptie aankomt, zijn de resultaten spectaculair. Van 34,5 tot 32 liter met 60 ton.”
Resultaten waar Benny Smets in het begin niet in geloofde, omdat hij al zoveel geëxperimenteerd had om zijn consumptie te verminderen. TECH’NC gaat nu de commercialiseringsfase in. Het systeem wordt aangeboden voor aankoop of leasing tegen een zeer redelijke prijs en het evenwichtspunt wordt in theorie bereikt vanaf 5.600 km/maand. TECH’NC verzekert het systeem ook tegen mogelijke motorschade. Het systeem lijkt dus een mooie toekomst te hebben met vloten die zelf voor het onderhoud zorgen en niet afhankelijk zijn van een terugkoop. Want om het systeem geaccepteerd te krijgen door de importeurs, zal het nog enige tijd duren…
Artikel gepubliceerd in Truck&Business en geschreven door Claude Yvens.
Webdesign en ontwikkeling, met ♥, door Digitalix